글번호
871392

김현정, 「대학 글쓰기에서의 장르 인식에 근거한 서평 작성 교육 방안」, 『리터러시연구』14권 5호, 한국 리터러시 학회, 2023.10.

작성일
2024.03.04
수정일
2024.03.04
작성자
최옥정
조회수
20

김현정, 「대학 글쓰기에서의 장르 인식에 근거한 서평 작성 교육 방안」, 『리터러시연구』14권 5호, 한국 리터러시 학회, 2023.10.


국문 초록 


본 연구는 장르 인식에 근거한 서평 작성 교육 방안을 제시해 보는 것을 목표로 한다.이를 위해 기존의 서평 작성법에 대한 선행 논의를 바탕으로 서평에 대한 인식의문제점과 현대 장르 이론에 근거한 서평 장르 교육 방안을 제시해 보고자 했다. 서평 작성법에 대한 선행 논의를 검토한 결과,주로 독서 감상문과 서평과의 비교를 통해 서평 작성법을 제안하는 경우가 많았음을 확인할 수 있었다.그러나 학생들이작성한 서평에 대한 평가 내용을 살펴보면,교수자의 독서 감상문과 서평 간의 구분이명확하지 않다는 현상을 발견할 수 있었다. 이에 이 연구에서는 장르 인식에 근거하여 서평 작성 교육 방안을 제시하고자 했다.즉,이 연구에서는 서평 장르 인식 학습 단계로서 ‘장르 샘플 수집하기’,‘장르가사용되는 상황 맥락 분석하기’,‘장르 샘플 분석을 통한 장르 패턴 확인하기’,‘장르 패턴이 상황 맥락에 대해 말하는 것 분석하기’,‘장르 변형 패턴 이해하기’,‘장르 인식총정리’로 구분하여,개별 또는 조별 활동을 통해 서평 장르를 이해할 수 있도록 설계했다.다음으로 장르 글쓰기 실습 단계로서 ‘서평 초안 작성하기’,‘서평 피드백’,‘서평 최종본 작성하기’,‘자신의 서평 작성 과정 성찰하기’ 단계를 설정하는 방식으로 서평 작성을 위한 절차적 수업 모델을 제안해 보았다. 이 연구는 독서 감상문이라는 익숙한 장르와 구별되는 서평이라는 새로운 장르에대한 인식을 바탕으로 학생들이 자기 주도적으로 서평 장르를 작성해 볼 수 있도록 했다는 점에서 그 의의가 있다.아울러 그동안 다루어지지 않았던 장르 인식 학습 단계에 대한 세부 절차를 제시해 봄으로써,학생들이 서평이라는 장르 인식을 기를 수 있도록 했다는 점에서 그 의의가 있다고 평가할 수 있다.



영문 초록 


This study aims to present an educational plan for writing a book review based on genre awareness. Drawing upon previous discussions, this study analyzed the problem of perception of book review and presented a book review education plan based on modern genre theory. After reviewing previous discussions on how to write a book review, this study found that there were many cases that proposed a book review method based on the comparison between a book report and a book review. However, by looking at the contents of the book reviews written by students, it was found that the distinctions between the instructor's book report and the book review were unclear. Accordingly, this study aimed to propose an educational plan for writing a book review based on genre awareness. It was designed to foster an understanding of the book review genre through individual and group activities, which included the following stages: “collecting samples of the genre,” “identifying the scene and describing the situation in which the genre is used,” “identifying and describing the genre’s features,” “analyzing what these patterns reveal about the situation and scene,” “understanding genre transformation patterns,” and “conceptualizing a summary of genre awareness.” Subsequently, as part of the genre-writing practice stage, this study proposed a procedural instructional model for writing a book review. This model includes the following stages: “drafting the book review,” “feedback regarding the book review,” “writing a final version of the book review,” and “reflecting on the process of writing the book review.” This study is significant in that it allows students to self-directedly write a book review based on their awareness of the genre, which is distinct from the familiar genre of book report. In addition, by presenting detailed procedures for genre awareness learning stages that have not been dealt with so far, this study can be evaluated as meaningful in that it allows students to develop a genre awareness of book review.



키워드 


서평, 독서 감상문, 장르 기반 글쓰기, 장르 인식, 대학 글쓰기 





첨부파일
첨부파일이(가) 없습니다.